Publicaties

Visierapport 2016: De klant

Klantgericht bouwen voor betaalbaar comfort

In het rapport komt elk woord van de ondertitel tot zijn recht. Hoe als bouwbedrijf meer klantgericht werken? Welke zijn de huidige comforteisen? Hoe die betaalbaar houden of krijgen?

Het visierapport van de VCB voor 2016 stelt de klant centraal. Het eerste hoofdstuk focust op de verschillende methoden die bouwbedrijven kunnen gebruiken om de noden van de klanten beter te begrijpen, om zich aan hun sterk veranderende behoeften aan te passen en om daarvoor meer met klanten, stakeholders en andere bedrijven samen te werken.

Het tweede hoofdstuk gaat in op de groeiende impact van internet, de toenemende beschikbaarheid van data over gebouwen en infrastructuur en hoe deze data de investeringen beïnvloeden.

Welke zijn de huidige behoeften van de klanten, zowel voor hun woningen als voor school-, zorg-, retail- en kantoorgebouwen en op het vlak van infrastructuur en in welke mate speelt de bouwmarkt daar nu al op in. Die vragen worden beantwoord in het derde en vierde hoofdstuk die zowel op kwantitatieve als op kwalitatieve aspecten ingaan.

Het vijfde hoofdstuk bespreekt op welke manier de bouwmarkt kan worden verruimd: waar alternatieve financiering vinden, hoe bouw- en faalkosten verminderen, hoe de hypothecaire kredietverlening voor nieuwbouw en woningrenovaties stimuleren en op welke manier nieuwe klanten vinden die tot nu toe niet of onvoldoende in hun woning investeerden.

 
Visierapport 2016: De klant - Klantgericht bouwen voor betaalbaar comfort