Press room
23 okt 2023

Vlaamse bouw ontvangt Waalse werkzoekenden met open armen

Bouwfederatie vraagt VDAB en Forem in te zetten op bouwvacatures

Embuild Vlaanderen is verheugd dat VDAB en Forem gezamenlijk inzetten op stevige ambities. Zij willen vanaf volgend jaar maar liefst 12.500 Waalse werkzoekenden naar een nieuwe job in Vlaanderen begeleiden, met een groeicijfer van 3 procent extra op jaarbasis. De bouwfederatie onderlijnt dat er heel wat vacatures openstaan in de bouw in Vlaanderen. Want de sector kampt in Vlaanderen nog steeds met 6.790 (eind sept 23) lang openstaande vacatures van de 21.246 vacatures die VDAB voor de bouw het afgelopen jaar (okt 2022-sep 23) heeft ontvangen.

Aandacht voor knelpuntberoepen uit bouw- en installatiesector

Daarom vraagt de bouwfederatie aan VDAB en Forem om de Waalse werkzoekenden te begeleiden naar de meeste urgente knelpuntsectoren en beroepen. De lijst met knelpuntberoepen staat bol van de bouw- en installatieberoepen.

“Van de 234 knelpuntberoepen die de VDAB begin 2023 in kaart heeft gebracht, telt de bouw- en installatiesector 66 knelpuntberoepen, tegenover 46 vorig jaar. Aangezien de pool van werkzoekenden in Vlaanderen opdroogt en werkgevers ‘outside the box’ moeten denken, is het een goede zaak dat VDAB zijn scope verruimt”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen.

Taalbegeleiding in de eerste maanden

Dat de bouw- en installatiebedrijven met open armen de Waalse werkzoekenden zullen aanwerven is zeker. De taal vormt geen substantiële barrière, omdat bouwwerven al een internationale context kennen met Franse en buitenlandse werknemers. Maar onze bouwbedrijven vragen meer ondersteuning aan VDAB in de vorm van opleiding en een grondige begeleiding tijdens de eerste maanden dat ze in dienst zijn, opdat een duurzame tewerkstelling mogelijk is.

Drempels wegwerken

Recent VIONA-onderzoek wijst uit dat grote interregionale bewegingen van Brusselse en Waalse werkzoekenden naar Vlaanderen moeilijk op gang te brengen zijn. Aan de basis liggen structurele drempels zoals mobiliteit, taal, opvang en de huidige socialezekerheidswetgeving. Zo vormt mobiliteit een pijnpunt, aangezien het urenlang aanschuiven kan zijn om van het ene naar het andere gewest te pendelen. Daarnaast zet het sociale vangnet nog steeds minder aan om de stap te zetten naar werk. Aangezien het om federale materie gaat, zal het ook nodig zijn dat er federaal samen met de gewesten maatregelen worden genomen.

Het VIONA-onderzoek geeft zones aan met arbeidspotentieel voor de bouw langs de: vanuit Doornik-Moeskroen richting Ieper Roeselare en Kortrijk. Ook is een potentiële stroom van jonge en laaggeschoolde werkzoekenden van Brussel naar Vlaams-Brabant (Zaventem-Halle), en vanuit Luik richting Hasselt en Tongeren. Embuild Vlaanderen volgt dan ook in de komende maanden op hoe dit evolueert en of er toestroom uit deze regio’s komt richting bouwbedrijven in Vlaanderen.